Veliko počelo
Mudraci Ga zovu Indra, Mitra, Varuna, Agni
i još Garuda hitrih krila.
Jedna je stvarnost ali je mudraci
nazvaše raznim imenima.
(Rig-veda, I, 164)
Višvakarman – božanski graditelj
U koga su oči na svim stranama,
usta na svim stranama,
ruke na svim stranama,
noge na svim stranama:
On je jedini Bog koji stvori Zemlju i nebesa
i razvi ih kao krila i obujmi svijet.
(Rig-veda, X, 81.3)
Prvi pokretač svijeta
Njemu nema slike ni prilike, a silna je njegova slava.
Mudrac zrije tu vječitu Srž u prostoru svoga srca,
tamo gdje cijeli svemir kao u gnijezdo slijeće,
gdje se sakuplja i odakle raste.
Ta svevišnja Srž je protkana sa stvorovima
kao potka s osnovom.
(Jađur-veda, XXXII, 1-12)
Veliko prabiće
Bez ruku, bez nogu, on hvata i hoda,
bez očiju vidi, bez ušiju čuje.
On zna što dohvatno je znanjem, ali Njega ne zna nitko:
nazvaše Ga Veliko Prabiće.
(Svetašvatara upanišada, III, 14)
I Duh poželi da bude mnogostruk
U pradavno doba Duh poželi da bude mnogostruk i da rodi narode. Stoga se zadubi u Sebe mišlju, i snagom te misli On stvori sav ovaj svemir, da, sve što postoji. A kad sve tako rodi, On uđe u sve to što je stvorio, i ušavši u to, On posta ono što Jest (ovdje) i ono što će Biti (tamo). On posta ono što je zarctano i ono što nema crte; On posta ono što ima oblik i ono što je nadoblično; i posta znanje i posta nadznanje, i posta istina i posta nadistina. Da, On posta svekolika istina, on posta sve što postoji.
(Taitirija upanišada, VI, 1)
Hiljadu lotosa: antologija indijskih književnosti od najstarijih vremena do 17. stoljeća, sačinila, prevela, predgovorom i tumačenjem popratila Vesna Krmpotić, Nolit, Beograd, 1973, str. 75-76, 79, 81. i 86.